Віддзеркаленням епохи і невідʼємною складовою дослідження історії є мода. В усі періоди існування людства костюм був засобом вираження соціальної приналежності. Жінки й чоловіки завжди любили стильно одягатися. Одяг і аксесуари – це самовираження, демонстрація індивідуальності. В різні епохи існували відповідні стилі й напрямки в моді.
Протягом трьох останніх століть неодмінним елементом дамського світу була сумочка. Тривалий час вона зберігала маленький розмір і дозволяла носити з собою лише дрібні предмети. Виготовляли сумочки з різноманітніх матеріалів, для вечірніх або театральних виходів створювалися більш ошатні й дорогі зразки.
Прообразом жіночої сумочки, ймовірно, були середньовічні кишеньки або шкіряні мішечки, які кріпили до пояса – омоньєри. Вони увійшли в моду в XIV – XV століттях і стали аксесуаром чоловічого та жіночого вбрання. Мода на такі «мішечки» трималась досить довго.
Дамські сумочки, починаючи з епохи рококо, виготовлялися з дорогих матеріалів, були багато оздоблені, часто вишиті, іноді мали вигляд вʼязаних або плетених кисетів.
В останньому десятилітті XIX століття виникає зовсім інший різновид дамських сумочок. Плетені з металу торбинки, що стали справжнім витвором ювелірного мистецтва, стрімко увійшли в моду й стали популярними на початку XX століття. Поява такого типу сумочок стала можлива завдяки новому технічному досягненню в ювелірній справі – сітці, що складалася з мікроскопічних кілець, зʼєднаних за принципом кольчужного плетіння. Тонкі мініатюрні колечка, золоті, срібні або виготовлені з простого недорогоцінного металу, спаяні один з одним, зʼєднувалися у вертикальні ряди, утворюючи легкі ланцюжки. Скріплені між собою, вони нагадували кольчужне плетіння чи техніку скані. Звідси і назви цих виробів – «сумочки-кольчужки» або «скані сумочки».
Срібна сітка вдало гармоніювала з мʼякими, напівпрозорими тканинами пастельних кольорів. Іноді такі сумочки всередині мали підкладку з шовку або тонкої шкіри. Але більшість з них виготовлялись лише з густої сітки, яка надійно приховувала вміст торбинки від сторонніх очей. Призначені для театральних і вечірніх виходів, «кольчужки» мали різноманітні форми, відрізнялися одна від одної декоративним оформленням. Прямокутні, квадратні, круглі чи овальні, вони часто закінчувалися рухливими тонкими паличками-підвісками, металевими пензликами або кульками зерні.
Хоча сітка кольчужного плетіння була найпоширенішою основою театральних сумочок, ювеліри намагалися урізноманітнити зовнішній вигляд виробів. Так зʼявилися дамські сумочки, які складалися з дрібних тоненьких пластинок, що нагадували рибʼячу луску. Більшість перших «сумочок-кольчужок» робили у вигляді мішечків, які не мали замочків, а стягувалися срібними або металевими шнурами. На початку XX століття сумочки, виготовлені з металевого полотна кольчужного плетіння, найчастіше мʼяко збирали на жорстку пластину з замочком, до неї ж кріпили довгий шнур або ланцюжок для зручності носіння. Оформляли гладеньку поверхню пластини-основи, використовуючи різноманітні ювелірні техніки – гравірування, різьблення, карбування, оздоблення різнокольоровими емалями. В декорі найчастіше використовували рослинний орнамент. Рамки деяких золотих сумочок декорували золотом різних кольорів і вставками коштовного каміння. Такі сумочки виконували не лише ужиткову функцію, а й слугували ювелірними прикрасами.
До пограбування рашистами, в зібранні музею зберігалась колекція дамських сумочок ХІХ початку ХХ століть. Серед них сумочка зі срібла прямокутної форми у вигляді мішечка кольчужного плетіння. Колечки зʼєднані таким чином, що імітують хвильки. Окрасою основного кольчужного фону є видовжені тонкі палички-підвіски, розташовані понизу. Смужка сітки у верхній частині відігнута, її край оформлений зубцями-трикутниками, кожен з кутів яких, як зовнішній, так і внутрішній, декоровано видовженою підвіскою. Довга ручка-ланцюжок складена з однотипних овальних ланок. Датується предмет початком ХХ століття. Саме у цей час більшість сканих сумочок мали форму мішечків і не збирались у верхній частині на жорстку рамку. До сумочки пасує маленький срібний гаманець, який міг вмістити декілька монет.
Поряд з поширеними наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття плетеними з металу вечірніми сумочками популярності набули срібні сумочки, за формою схожі на портмоне, зроблені з суцільного листа срібла. Їх прикрашали в стилі модерн або стриманим рослинним декором, іноді з геометричними елементами, лишаючи основну частину фону гладенько полірованою, або зображеннями птахів чи тварин, сюжетними композиціями. Такі сумочки всередині часто мали шовкову підкладку, закривались на замочок, для зручності носіння мали ручку-ланцюжок. Подібні зразки були і в нашій колекції.
Аскурава М.З., старша наукова співробітниця науково-експозиційного відділу
Марина Аскурава, Виктория Мусийко и ещё 50